Kako fizička aktivnost utiče na hormone

Kako fizička aktivnost utiče na hormone

 U mnogim slučajevima bavljenje fizičke aktivnost se posmatra kroz prizmu poboljšanja fizičkog izgleda, mršavljenja, a ponekad te popravljanje raspoloženja.

Poenta treninga odnosno fizičke aktivnosti nije samo biti fit, zgodan i brz i snažan, već je pozadina treniranja mnogo složenija.  Iz tog razloga vrlo je važno pronaći ravnotežu u svim naš organizam uključujući energiju, količinu sna i mentalno zdravlje.

Ipak, svakodnevna fizička aktivnost utiče na celi naš organizam, pa tako na primer treniranjem potičemo bolji rad naših hormona. Često razmišljamo da taj način da više fizičke aktivnosti donosi bolje rezultate, ali ono što ne znamo jeste činjenica da se to može negativno odraziti na hormone.

Kako fizička aktivnost utiče na hormone

Kako fizička aktivnost utiče na hormone

Redovno treniranje obnavlja moždane ćelije, a istovremeno deluje i na hormone. Pa tako trening reguliše nivo hormona sreće, serotonina, a istovremeno povećava lučenje endorfina, hormona koji je zadužen za poboljšanje raspoloženja i energije.

Hormon rasta (HGH) je anabolički peptidni hormon koji izlučuje prednja hipofiza, a koji potiče stanični rast. Kao i svi hormoni, tako i HGH deluje na specifičnim receptorskim mestima i može proizvesti brojne reakcije, kao što su povećanje sinteze mišićnog proteina odgovornog za rast mišića, povećanje mineralizacije kostiju.

Tokom fizičke aktivnosti dolazi do prirodnog porasta lučenja hormona rasta, a najčešće je to slučaj u toku intenzivnog treninga uz minimalan odmor.

Inzulin je peptidni hormon koji proizvodi gušterača. On se bavi regulisanjem metabolizama ugljikohidrata i masti. Kada imamo visok šećer u krvi, inzulin se oslobađa kako bi popravio apsorpciju glikogena i glukoze. Inzulin pomaže smanjiti nivo glukoze u krvi tako što pomiče njegovu apsorpciju iz krvotoka u skeletne mišiće ili masno tkivo.

Kako fizička aktivnost utiče na hormone

Vežbanjem povećavamo otpornost na inzulin. HIIT treninzi su sjajni za poboljšavanje osetljivosti na inzulin, ali istovremeno podižu nivo kortizola što nije dobro za ravnotežnu hormona.

Kortizol je katabolički steroidni hormon koji proizvodi nadbubrežna žlezda kao odgovor na stres, nizak šećer u krvi i vežbanje. Ovaj hormon podržava metabolizam energije tokom dugih treninga tako što olakšava razgradnju triglicerida i proteina kako bi se stvorila glukoza potrebna kao gorivo za trening.

Fizička aktivnost može sprečiti prekomernu proizvodnju ovog hormona, pa redovni trening je od velike koristi u održavanju kortizola. Međutim treba istaći da su treninzi niskog intenziteta učinkovitiji su u smanjenju ili održavanju nivoa kortizola.

Kortizol se oslobađa kada telo doživi previše fizičkog stresa ili se ne oporavi dovoljno od prethodnog treninga. Iako kortizol pomaže promicanju metabolizma masti, predug trening može povisiti razinu kortizola što troši mišićni protein namenjen za gorivo, umesto da ga sačuva za obnovu oštećenih tkiva.

Estrogen je osnovni ženski spolni hormon koji je odgovoran za regulaciju ženskog reproduktivnog sustava i sekundarnih spolnih karakteristika. Iako je ženama potreban estrogen, u prevelikim količinama je štetan ali i veliki faktor rizika za karcinom dojke. Fizička aktivnost u ovom slučaju pomaže u smanjenju povišenog estrogena, smanjujući na taj način rizik od raka dojke.

Testosteron je steroidni hormon koji proizvode Leydigove stanice testisa kod muškaraca i jajnici kod žena, s malim količinama koje proizvode nadbubrežne žlezde oba spola. Hormon testosteron je odgovoran za resintezu proteina u mišićima i obnavljanje mišićnih proteina oštećenih treningom, a igra značajnu ulogu kao pripomoć u rastu skeletnih mišića. Testosteron deluje na specifične receptore i proizvodi se kao odgovor na trening koji oštećuje mišićne proteine.

Kako fizička aktivnost utiče na hormone

Iako se uglavnom vezuje uz muškarce, testosteron je podjednako važan i za žene. Iako ga žene imaju puno manje, nizak testosteron kod žena također može delovati na njihovo zdravlje.

 Iako postoji mnogo hormona koji su odgovorni za skoro pa beskonačan niz fizioloških funkcija u organizmu koje se konstantno odvijaju, na pomenute hormone fizička aktivnost direktno deluje, a i oni sami su važni kao ispomoć organizmu da se prilagodi fizičkim potrebama treninga. Ne treba zaboraviti da nervni i mišićni sistemi igraju bitnu ulogu u određivanju rezultata treninga, ali realnost jeste da su hormoni upravo ti koji utiču na dosta fizioloških prilagođavanja fizičkim aktivnostima i rezultatima.

Give a Comment